close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קרן השתלמות: זה משתלם גם לעובד שכיר וגם למעסיק

מערכת שורשכה אב, תשעז17/08/2017

כמו סיבוס ורכב ליסינג, קרן השתלמות היא צ׳ופר מפנק לעובד אבל כזה שגם משתלם כלכלית למעסיק. אם זה נהנה ולזה לא חסר, מה יש פה בכלל להתלבט?

תגיות:
בעוד ש'השתלמות' נותרה מילה אפרורית שקשורה בעיקר למורים, גננות ועוד כמה פקידים מבוגרים במשרדי הממשלה – קרן השתלמות כבר מזמן התקבעה כסוג של הטבה נחשקת לעובדים בחברות מפנקות או כאלה שהמעסיק חפץ ביקרם ובשימורם. במקומות עבודה רבים העובדים זכאים לקבל קרן השתלמות כחלק מתנאי השכר שלהם, לעתים רק מדרגת שכר מסוימת. מעסיקים רבים גם מרחיקים לכת ומשיגים לעובדיהם הטבות שונות בקרנות ההשתלמות המנוהלות בחברה זו או אחרת. למרות שזו הטבה נפוצה למדי, עובדים ומעסיקים רבים עדיין לא יודעים באמת מהי קרן השתלמות ומהם היתרונות שלה, לעובד כמו גם למעסיק.

מהי קרן השתלמות?
קרן השתלמות נולדה מתוך הצורך לממן הכשרות מקצועיות תקופתיות לעובדים ובחלוף השנים הפכה לחיסכון פטור ממס לטווח זמן בינוני. מדובר בחיסכון שיכול לשמש לכל מטרה – אפילו כדי להגדיל עוד קצת את הפנסיה שלכם. בקרן השתלמות מפקידים מדי חודש עד 10% מהמשכורת של העובד, כאשר שליש מההפקדה על חשבון העובד ושני שלישים ממנה על חשבון המעסיק. את הכסף מפקידים בחיסכון מנוהל בקרן השתלמות שמושקע באחד מתוך מסלולי ההשקעות הרבים שמנהלת הקרן כדי לייצר תשואה על כספי החיסכון. העובד יכול לבחור את מסלול ההשקעה שמתאים לצרכים ולהעדפות הסיכון שלו. ההפקדות לקרן השתלמות זוכות להטבת מס כבר במועד ההפקדה ולמעשה לא מחושבות כשכר לצורכי תשלום מס הכנסה. גם הרווחים על החיסכון בקרן פטורים ממס רווחי הון כאשר משאירים את הכסף בקרן שש שנים לפחות.

למה קרן השתלמות טובה לעובד?
היתרונות לעובד ברורים: זהו חיסכון נוסף שיכול לשמש לכל מטרה, רובו על חשבון המעסיק; את הכסף ניתן להשקיע במגוון מסלולי השקעה וגם להעביר את הכסף בין מסלולים בכל עת ללא עלות וללא תשלום עמלות או מסים כלשהם; אחרי שש שנים החיסכון בקרן ההשתלמות הופך לנזיל וניתן למשוך אותו, כולו או חלקו, בפטור מלא ממס; אך גם אם אתם צריכים מזומן ביד ומיד, אפשר גם להשאיר את הכסף בקרן כדי שימשיך להשיג רווחים ולקבל מהקרן הלוואה בתנאים משתלמים במיוחד. כך שאם המעסיק מציע לכם קרן השתלמות אין צורך לחשוב פעמיים לפני שמסכימים.

האם קרן השתלמות טובה גם למעסיק?
לעובדים קרן השתלמות היא דבר כדאי מאוד, כבר אמרנו. אבל מה בעצם מרוויח מכך המעסיק ולמה בכלל כדאי לו לטרוח ולאפשר את זה לעובדים? קרן ההשתלמות היא חיסכון לטובת העובד שרשום על שמו ושייך לו, אך יש לו גם ארבעה יתרונות חשובים עבור המעסיק:

1. כמו כל הטבה שהמעסיק נותן לעובד, גם קרן השתלמות היא הטבה שמסייעת לפירמה למשוך עובדים איכותיים, לייצר תחושת ערך של הארגון לעובד כמו גם מחויבות והכרת תודה כלפי המעסיק. אופי החיסכון בקרן ההשתלמות גם מעודד את העובד להישאר בארגון למשך זמן ארוך יחסית.

2. לעודד עובדים זה נחמד ואפילו די חשוב, אך לקרן השתלמות גם יתרונות עסקיים ברורים. ההפקדה החודשית לקרן ההשתלמות של העובד היא הוצאה מוכרת המסייעת למעסיק להפחית את תשלומי המסים.

3. ההפקדה לקרן השתלמות לא חייבת בתשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי, כמו שאר רכיבי השכר, ולכן גובה ההפקדה על חשבון המעסיק זהה לגובה ההוצאה של המעסיק ואין הפתעות נוספות.
4. הפקדה לקרן השתלמות היא רכיב נפרד ומובחן בתלוש השכר של העובד. אף אחד לא אוהב לחשוב על תקופות קשות, אבל אם אלה יגיעו, יהיה למעסיק קל יותר לקצץ בהפקדה לקרן ההשתלמות בעת הצורך. קיצוץ שכר שמתבטא דווקא בהפסקת קרן ההשתלמות יהיה קל יותר לעיכול עבור העובד כיוון שפוגע פחות בנטו המופקד לחשבון הבנק שלו.

בין אם אתם עובדים או מעסיקים, קרן השתלמות היא ההטבה המושלמת הן לעובד והן למעסיק. בהחלטה פשוטה תוכלו לעזור לעובדים שלכם לחסוך כסף למטרות שונות כמעט בלי מאמץ מצדם ולחזק את תחושת השייכות שלהם לארגון. הטבות המס שמהן נהנות קרנות ההשתלמות הופכות אותו לכלי משתלם גם לעובד שיכול לצבור חיסכון פטור ממס וגם למעסיק שנהנה מהוצאה מוכרת שמפחיתה את תשלומי המס שלו. קרן השתלמות היא מכשיר חיסכון גמיש שכל עובד יכול להתאים לצרכים שלו ועבור עובדים רבים זו הזדמנות נדירה ליהנות מניהול השקעות מקצועי, גם אם אין להם כבר יתרה ענקית בחשבון הבנק.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה